CUVANT DE INTAMPINARE CATRE STUDENTI

dan_agent1
Educatia inseamna incredere. Cei mai buni dascali privesc spre viitor avand incredere in voi studentii, participand la dezvoltarea in fiecare dintre voi a ceva ce nu poate fi pe moment intrevazut, o inteligenta si o sensibilitate emergente ce nu pot fi apreciate prin nici-un test sau standard al momentului. O scoala ca a noastra, dedicata formarii unor arhitecti care gandesc, trebuie sa imagineze un mod de a contura acest tip de arhitect pornind de la lucruri pe care le cunoastem, care ne stau in putere astazi, pentru a va face capabili in viitor sa faceti saltul in necunoscut, adica sa fiti creatori intr-o lume viitoare, pe care astazi o putem doar intui.
Sa ai incredere in formularile unei generatii viitoare care prin definitie neaga logica prezentului,
acesta este pariul paradoxal al educatiei. Educatia devine astfel o forma de optimism care da prezentului un viitor prin inceredera pe care o investim in voi, invatandu-va, stimulandu-va sa vedeti, sa ganditi, sa faceti lucruri pe care noi nu le putem face.
Acest mod de gandure este crucial pentru o facultate de arhitectura. Dupa parerea mea nu este suficient sa va dam toate elementele asa-numitului state-of-the-art al arhitecturii, stiinta de a proiecta, pentru ca sa puteti sa va descurcati oriunde veti practica meseria de arhitect, pentru a face proiecte si case frumoase. Trebuie sa va inarmam cu capacitatea de a schimba insasi arhitectura, sa puteti sa redefiniti prin ce veti face acest state-of-the-art al momentului.
Mai mult decat a pregati arhitecti care sa deseneze intr-un mod stralucit, o scoala de arhitectura trebuie sa regandeasca arhitectul.
Facultatea noastra, ca parte a celei mai mari universitati din Romania, este in plin process de a-si defini propria identitate ca lider al invatamantului de arhitectura din Romania. Aceasta identitate nu inseamna un altfel de arhitectura ci mai curand marcarea unei evolutii in pregatirea viitorilor arhitecti in sensul concentrarii pe gandirea arhitecturala.
Cred ca o facultate de arhitectura nu are neaparat nevoie de vedete ci de o doctrina iar cea mai potrivita doctrina pentru facultatea noastra in acest moment de cotitura, la care participa atat dascalii cat si studentii, poate fi bazata pe gandirea arhitecturala, mai scurt pe notiunea de concept.
Pregatirea unui viitor architect ca sa-si gandeasca creatia nu poate fi mai bine subsumata decat conceptului ca datum al fiecarei activitati, fie ca aceasta este o activitate teoretica sau practica.
Daca proiectul inseamna o prefigurare a viitoarei realitati arhitecturale, atunci conceptual este idea directoare, originea si justificarea finala a proiectului. Nu orice constructie este arhitectura, tot asa cum nu este architect acela care nu gandeste arhitectura. De aceea nu exista arhitectura fara un concept.
Incepand cu acest an inca de la primul exercitiu in anul I, veti face cunostinta cu acest prieten bun dar pretentios care va va insoti toata viata in practica arhitecturala – conceptul.
Va asteptam cu drag sa incepem, pentru cei din anul I sau sa continuam, pentru cei mai mari, minunata aventura a descoperirii arhitecturii.

(cuvant de intampinare rostit in Sala Studio, la inceputul anului universitar 2009-2010 in fata studentilor facultatii de arhitectura / textul include cateva fraze preluate de la Mark Wigley, al carui cuvant catre studentii facultatii de arhitectura ai Universitatii Columbia din California este reprodus integral pe acest blog)

Comentarii

  • Pro M  On 1 Noiembrie 2014 at 11:20 pm

    „Educatia inseamna incredere.” in cine ?

    • arhiprofesor  On 1 Noiembrie 2014 at 11:44 pm

      Raspunsul il gasiti in propozitia a doua a articolului. Ma intreb daca nu cumva v-ati oprit cam repede din citit. Tot articolul se refera la afirmatia facuta in prima propozitie. M-ar interesa sa stiu in ce fel ati inteles articolul. Mesajul meu a fost intotdeuna fata de studenti unul al celui care este interesat sa gaseasca in fiecare student potentialul si a-l dezvolta. Nu se poate construi o astfel de relatie intre profesor si student decat pe baza unei increderi reciproce, pornind de la premisa ca avem acelasi scop, produsul final al facultatii trebuind sa fie nu arhitectul pregatit pentru astazi ci arhitectul zilei de maiine.
      Din pacate acest mod de a intelege misiunea profesorului pare sa fie unul singular. In ceea ce ma priveste aceasta „realitate” m-a determinat sa demisionez si sa caut sa construiesc relatia cu fostii mei studenti din afara sistemului. Nadajduiesc ca, in beneficiul studentilor, ceea ce sper sa devina un turning point in politica romaneasca, sa aiba urmari rapide in repunerea invatamantului in general, a invatamantului universitar in special, din nou, pe un fagas normal. Politica de distrugere a sistemului de educatie in ultimii 10 ani este una dintre cele mai grave fatete ale crimei organizate impotriva statului roman.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: