Spatiu interior – Spatiu exterior


Exercitiul nr.2 in programa anului 1 a Facultatii de Arhitectura (USH) pune studentilor pentru prima data o problema esentiala in meseria de arhitect: compozitia spatiului arhitectural interior, ca gol si relatia interiorului cu exteriorul. Determinarea unui spatiu cu ajutorul elementelor liniare, plane sau volumetrice dispuse intr-o configuratie unitara este pariul acestui studiu. Cele 3 C-uri ale compozitiei – Claritatea, Coerenta si Complexitatea – pe care i-am parcurs cand am analizat compozitia volumetrica sunt la fel de importante si in conformarea spatiului ca gol.

Este al doilea an consecutiv cand studiul ia forma unui spatiu polvalent cu determinare functionala limitata (un spatiu acoperit, pentru activitati de loisir, intr-un parc), fara vreo conditionare indusa de un context exterior particular.
Studentii pleaca de la un paralelipiped cu dimensiuni LxlxH cuprinse intre niste limite conventionale prestabilite suficient de largi ca sa permita o gama de solutii diverse, imaginat ca alcatuit din elemente de volum avand o geometrie simpla (prisme, cuburi, planuri) si prin transformari succesive de substragere, daugare, eliminare, decupare, etc. imagineaza o configuratie avand (desigur) o arhitectura de volum (privit din exterior) dar si un spatiu interior (un singur spatiu) care trebuie gandit intr-o comunicare spatiala, vizuala, functionala cu exteriorul.
Accentul s-a pus in special pe acest spatiu interior, pe organizarea intr-o maniera coerenta a determinantelor acestui spatiu (plafon, pardoseala, pereti) aflate intotdeuna intr-un dialog formal, spatial, vizual mai mult sau mai putin complex.
Desi elementele geometrice simple cu care s-a operat, independente de un anume material, fara a tine seama de texturi, culori sau alte tipuri de articulari posibile ale suprafetelor, au generat solutii intr-un anume fel abstracte, pe alocuri cu valoare de model arhetipal, s-au facut rapeluri cu exemple similare din arhitectura clasica sau moderna avand la baza modele similare.

Ca de obicei, profitand de avantajul imens al faptului ca intreg anul lucreaza intr-un singur atelier, am facut o analiza a lucrarilor, pe machete, in doi timpi: intr-o prima parte a discutiei studentii au fost invitati sa-si comenteze lucrarile pentru ca apoi sa facem o parcurgere critica a fiecarei lucrari in parte evidentiind elementele de originalitate, punctele forte si cele mai putin reusite astfel incat fiecare student a avut beneficiul unei comparatii complexe a propriului proiect cu alte proiecte ce au plecat de la o aceeasi tema.
Studiul presupune nu numai o finalitate concretizata printr-un proiect intr-o anume configuratie si o nota care sa califice aceasta finalitate ci, mult mai important, parcurgerea unei game largi de variante, analizarea fiecareia si compararea lor urmarind criteriilr care au stat la baza studiului, criterii firmulate foarte clar de la bun inceput.

Pentru cine este curios care au fost rezultatele si are rabdare sa parcurga lucrarile studentilor am facut aici o selectie dintre cele mai interesante solutionari,atat ca volumetrie cat si ca rezolvare a spatiului interior.























Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Comentarii

  • Alin  On 4 Decembrie 2011 at 7:35 pm

    Buna seara… as dorii si eu sa aflu pana la ce data se pot preda documntatiile la proiectul nr. 3 din anul 1. mentionez ca sunt restantier si nu am ajuns inca la atelier iar in tema nu este precizat nimic despre documntatie!

    va multumesc mult.

    • arhiprofesor  On 4 Decembrie 2011 at 10:36 pm

      Vino luni 5 decembrie la sala 300 unde se lanseaza tema

  • Alin  On 4 Decembrie 2011 at 11:16 pm

    Va rog sa imi spuneti la ce ora!

    multumesc!

    • arhiprofesor  On 5 Decembrie 2011 at 12:04 am

      ora 8.30. Daca nu ai achizitionat inca volumul publicat de mine vino si cu 50 ROn sa-ti dau un exemplar.

      • Victor  On 5 Decembrie 2011 at 2:19 am

        L-am achiziționat imediat după lansare! Multumesc!

  • Raluca Enache  On 5 Decembrie 2011 at 2:24 pm

    Foarte interesante compozitiile,ce mi-ar fi palcut sa-mi incep si eu anul 1 asa!!!

  • ann  On 13 Decembrie 2011 at 12:21 am

    foarte constructiv
    promitator
    chiar conteaza…

  • Denisa  On 17 Decembrie 2011 at 3:45 pm

    @Raluca Enache Si mie mi-ar fi placut.
    Ii invidez pe cei de anul 1, sincer.

  • Victor  On 15 Ianuarie 2012 at 7:57 pm

    Buna seara! Am si eu o nelamurire in legatura cu data predarii proiectului nr. 3 !
    In tema scrie 20.01.2012 adica vineri iar orele de atelier se tin luni si miercuri! Este cumva o greseala de redactare si predare s-ar face pe data de 18.01.2012 adica miercurea aceasta?

    Va multumesc!

  • arhiprofesor  On 16 Ianuarie 2012 at 7:36 pm

    Predarea este miercuri intre orele 11-13 la sala 300.

Lasă un răspuns

