Redusi (la absurd)


Mi-a placut matematica pe vremea cand eram in liceu. Rezolvam probleme din Gazeta Matematica. Ba chiar imi placea sa creez probleme. Am invatat ca una dintre metodele cele mai subtile de a rezolva o problema era „reducerea la absurd”.
Desigur, medoda reducerii la absurd nu este pentru redusi si nici pentru absurzi ! E o metoda pentru minti rafinate !

Va invit sa facem un exercitiu de acest tip cu o problema absurda creata de niste redusi !

S-a dat, se pare ca oarecum din mila, ca sa nu disparem ca facultate, de catre ARACIS, o cifra de scolarizare in anul I de maxim 50 studenti. Fiica-mea, ma intreaba: cine este acest ARACIS ? Este o persoana ? Am incercat sa-i raspund dar nu prea am reusit sa o conving ca un organism de control al calitatii, care in principiu trebuie sa urmareasca imbunatatirea activitatii in invatamantul superior, datorita unor decizii arbitrare care de foarte multe ori frizeaza absurdul, poate produce efecte contrare insasi calitatii invatamantului.

Inainte de orice comentariu doresc sa formulez o chestiune care este dupa mine esenta problemei actuale in invatamantul din Romania. Care este scopul nostru ? PRODUSUL – adica elevul, respectiv studentul, sau PROCESUL – adica o constructie abstracta care nu tine cont produs ? Eu sunt de parere ca daca primul si ultimul nostru interes nu este legat de produsul procesului, adica de elev, de student, totul este nu numai inutil dar se adevereste in final a fi si absurd. De aici pleaca totul. Nu ma pot abtine sa nu observ ca politica actualului management in invatamant si ma rafer acum in special la invatamantul superior, desi declarat prin insasi legea educatiei pro-produs, pare sa uite exact produsul in hatisul de prevederi care legifereaza procesul. Sa fie numai o problema de proasta interpretare a legii, fie de catre reprezentantii autoritatilor statului, fie de catre cei care sunt actorii in sistem – universitatile, managementul acestora, cadrele didactice ?

Revenind insa la matematica si la facultatea de arhitectura din USH.

Numai 50 de locuri in anul I. Rezultatul: s-au sistat inscrierile de acum o luna. Studenti din anul I, care din diverse motive nu reusesc sa adune creditele pentru a promova in anul II, se trezesc in luna septembrie, dupa ultima re-examinare, ca sunt repetenti. Ca sa repeti anul trebuie insa inevitabil sa te inscrii in anul I si … nu se mai poate. CRIMINAL !!! Cu alte cuvinte … dar nici nu merita sa formulez pentru ca este nu numai absurd dar si imoral si cum vreti … eu zic pur si simplu CRIMINAL !!! Sunt studenti integralisti la examene care au fost bolnavi si nu au putut sa frecventeze facultatea un semestru. Le lipseste 1 credit. Ei si ?! Unde-i lege nu-i tocmeala !!!

Va invit deci sa vedem impreuna care este absurditatea acestei masuri. Sa facem o reducere la absurd.

Sa presupunem ca in anul I, din cei 207 studenti cati au fost inscrisi anul trecut, am fi avut 100 de repetenti – dupa aplicarea intocmai a regulamentului. Buuuuu…n ! Si sa presupunem ca am fi fost prudenti, cum era bine sa fim, si sa nu deschidem inscrierile decat dupa sesiunea de re-examinari, ca sa dam prioritate repetentilor nostri !!!

Am fi ramas in anul I cu cele 50 de locuri numai cu repetenti, ceilalti 50 de repetenti fiind amanati pentru la anu’ si nu am mai fi putut primi pe nimeni !!!

Sa presupunem ca situatia se perpetueaza la anu’ !!! Asta inseamna ca in anul II nu vom avea decat repetentii din anul trecut, iar in anul I deasemenea numai repetenti !!!

Si tot asa … in cinci ani de zile am putea deveni o facultate de maxim 50 de repetenti in fiecare an.
Toata lumea ar fi fericita. Mai ales acei care au plan de maxim 50 de diplome USH / an.

Dar PRODUSUL ??? Ce zice PRODUSUL ??? Ce zic studentii ???
Care ramane sensul invatamantului in aceasta tara trista care face bascalie de propria tristete ?

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Comentarii

  • Anamaria  On 27 Septembrie 2011 at 4:10 pm

    Buna ziua, numele meu este Negulescu Anamaria, studenta in anul 1 si am exact aceasta problema. Din cauza unui singur credit la perspectiva, nu pot sa promovez in anul 2 , iar sansa la repetarea anului nu intra in discutie. Fac un apel pe aceasta cale adresat tuturor studentilor care se afla in situatii similare deoarece intentionez sa trimit o recomandata rectorului facultatii pentru a organiza o noua sesiune de re-examinari si am nevoie de toata lumea sa faca acelasi lucru,poate asa cineva ne va lua in seama. O sa va las numarul meu, pentru a ma putea contacta, sa ne strangem cat mai multi! Maine este ultima zi in care am putea rezolva ceva, deci sunati-ma cat mai curand. 0736691578. Nu in ultimul rand, imi cer scuze domnule profesor ca apelez la blogul dumneavoastra pentru asta, dar nu am gasit alta solutie pentru a-i contacta pe toti.

    • arhiprofesor  On 27 Septembrie 2011 at 5:20 pm

      Nu-ti fa probleme. Blogul este facut pentru dialog. In masura in care poate sa va fie de folos, din punctul meu de vedere este OK. Daca tot vorbim de matematica si reducere la absurd atunci trebuie sa ne amintim ca problemele dificile se rezolva prin artificii, adica prin solutii neconventionale. Bineinteles ca vorbim iarasi de solutii rafinate pentru oameni rafinati. Eu am nadejdea ca exista in facultatea noastra astfel de oameni si veti putea depasi situatia absurda in care va aflati. Succes.

  • Mihaela Radulescu  On 27 Septembrie 2011 at 5:53 pm

    Se pare ca nu este chiar ABSURD, ci un lucru bine programat,….astfel ca o alta Facultate de Arhitectura sa fie „prospera” financiar! La aceea Facultate – de stat?- se poate ca numarul locurilor cu Taxa sa fie egal cu cel al Locurilor fara taxa!….adica in total aproape 300 studenti in anul I numai la Arhitectura!!! fara sa mai punem la socoteala si celelalte Design, Urbanism,etc…

    Dca ne gandim la…meditatiile „traditionale” de zeci de ani practicate pentru admiterea la Ahitectura …intelegem si mai bine „lantul slabiciunilor” colaterale!

    Dar …am o nedumerire….USH nu are nicio pozitie legat de aceste absurditati! Chiar asa cu gentilete si sfiiciune si lasa capul pe butuc?!…

    In plus este pacat de cei care sunt obligati, de statul roman, sa frecventeze Facultatea de stat – platind aproape dublu fata de taxa USH!!! …ca sa nu mai spun ca din start , …raman pe dinafara copii care chiar au dorinta de a face studii de arhitectura ,…ei pregatindu-se de cel putin 2 ani!

    Traim din ce in ce mai Bine! nu?

    De fapt …se aplica : Frumoasa tara Romania > Pacat ca e locuita!

  • arhiprofesor  On 27 Septembrie 2011 at 6:02 pm

    Sigur ca ne putem intreba de ce are si locuri cu plata invatamantul de stat, care este nu numai sustinut din bani publici, deci de noi toti, dar mai si primeste bani de la Minister pentru dezvoltare, desi in 89 cand s-a dat startul invatamantul de stat era deja dotat cu de toate – localuri, echipamente, cadre didactice profesioniste, iar invatamantul privat a plecat de la zero absolut. Sunt multe intrebari de pus si cu cat afli mai multe cu atat ai impresia ca te afli intr-o lume ireala in care pare ca niste bolnavi psihic au facut totul in asa fel incat nimic sa nu functioneze cum este normal. La noi invatamantul de stat este calitativ superior celui privat iar peste tot in lume este invers. Mai mult locurile cu taxa la stat sunt mai scumpe de doua ori decat la privat !!! La noi un profesor nu poate avea ore la mai multe universitati decat intr-un numar limitat. Putem continua pe sute de pagini enumerarea anomaliilor. Ce este dupa mine cel mai grav, este ipocrizia cu care actuala putere, bolsevica in esenta, trateaza autonomia universitara. La urma urmelor am putea spune ca odata acreditata o universitate ar trebui sa faca ce vrea, pentru ca piata va sti sa amendeze orice derapaj. Ori aceasta putere autodeclarata de dreapta, deci liberala, aplica o politica supercentralizata, de supercontrol in zona invatamantului in general si in special in invatamantul universitar. Cred ca cei care au injurat-o pe ministresa Andronescu isi musca degetele acum cu acest ministru malformat intelectual.
    Lucrurile sunt insa intotdeuna mai complicate decat par la prima vedere. Ceea ce pare a fi un aspect positiv este negativ si invers. Realitatea este paradoxala. Ce este cert este faptul ca traim intr-un stat mafiotic in care nu mai exista alt scop decat banul. Atentie ! Nu am spus profitul, ci banul. Profitul este o chestie pozitiva in timp ce banul este tot ce ramane dupa ce eliminam toate urmele de aspecte pozitive. Raul absolut ! Iar cei care fac BANUL se folosesc totdeauna de redusi, de absurzi si de situatiile absurde. Din pacate avem in jurul nostru din ce in ce mai multi redusi si totul, cel putin in raport cu sistemul meu de valori, frizeaza absurdul.

  • george  On 27 Septembrie 2011 at 10:02 pm

    Traim in Romania si …sigur ati aflat… tot ce e bun si frumos trebuie distrus …la orice nivel: natura, cultura, oameni… O facultate cu o noua perspectiva, care risca sa ia caimacu celor de la Mincu, ba chiar mai rau risca sa dea viitori arhitecti de o calitate mult mai buna: la Spiru se face notare la sange pe cand la Mincu odata admis greu se intampla sa pici; uramriti si programa: la noi se fac lucruri mult mai complexe si, dupa parerea mea si mai interesante decat la Mincu. O asemenea facultate trebuie distrusa. S-a incercat in diverse moduri:au fost diferite scandaluri, ba de acreditare, ba de probleme de diploma … in continuu s-a incercat tararea in noroi atat a facultati cat si a prfesorilor si a studentilor haretisti. Acum a venit aceasta oportunitate de a distruge anii de lucru al profesorilor care se chinuie sa dea un nume facultatii, chiar profesori care au predat la Mincu si s-au retras din cauza problemelor interne de acolo (se stie ca acolo se merge pe principiul nepotismului). Acesta e un razboi continuu din care se va putea iesi atunci numai cand coruptia va disparea din Romania. Pana atunci insa toti, atat studentii cat si profesorii, trebuie sa ne luptam sa mentinem nivelul facultatii si sa demonstram ca si la noi se face carte.

  • arhiprofesor  On 28 Septembrie 2011 at 8:37 am

    Ma bucur ca un student haretist gandeste astfel, pentru ca un alt „trend” de opinie este acela ca la Spiru Haret ne batem joc de studenti, iar studentii isi bat joc de facultate si toata lumea isi bate joc de invatamant. Sigur ca vorba aceea: nu iese fum fara foc. Insa acel foc din zicala il gasim peste tot, si la Mincu si la alte universitati „de prestigiu”.
    Asa cum spuneam intr-un comentariu mai sus: realitatea este paradoxala. Este greu sa fii perfectionist intr-o Romanie asa cum o descrii, asa cum o simtim cu totii. Insa perfectionistii duc lumea pe umerii lor.
    Cum bine spui nu avem alta treaba decat sa facem bine, sau foarte bine ceea ce facem, fiecare la locul lui, studenti si profesori. As adauga in schema asta patronatul care face managementul la noi – este foarte important cum este condusa o facultate. Daca managementul este dat pe mana unora care nu stiu despre ce e vorba in propozitie, indiferent cat de bine intentionati or fi ei, totul se inmulteste cu zero.
    Cand spun ca trebuie sa ne facem treaba ma refer la pasiune in primul rand. Trebuie sa punem suflet in ceea ce facem. Fara daruire nu se poate inmplini nimic. Voi studentii trebuie sa munciti cu pasiune sa va perfectionati, pentru ca viitorul este al vostru si daca acum noi va ducem de mana, in curand o sa fie invers. Noi profesorii trebuie sa fim generosi. Fara sa fii generos nu poti fi dascal, indiferent cate scoli, doctorate si experienta ai avea. Daca nu-l respecti pe student nu ai ce sa cauti intr-o scoala, mai ales intr-o scoala de arhitectura. Fara sa stii sa conduci, fara sa ai o viziune, fara sa-ti respecti colegii profesori si studentii, nu ai ce sa cauti in conducerea unei facultati.

  • Doni  On 28 Septembrie 2011 at 11:41 am

    Pana la urma nu profesorii si studentii strica calitatea invatamantului ci ARACIS.

    • arhiprofesor  On 30 Septembrie 2011 at 12:03 am

      Este greu sa facem o asmenea afirmatie desi este clar ca acum ne deranjeaza acest ARACIS. Nu vreau sa supar pe nimeni insa ma gandesc sa fac o comparatie cu unele practici primitive de tratare a unor infectii de tip cangrena. Se stie ca chiar la unele spitale foarte moderne din occident se mai practica curatarea ranilor cu culturi de viermi. Avem nevoie uneori de un fel de viermi care sa curete raul. Pentru ca raul exista.

    • arhiprofesor  On 30 Septembrie 2011 at 9:51 am

      Dupa cele intamplate astazi dimineata la facultate, cand una dintre studentele aflate in situatia de a fi declarate repetente a avut un comportament cu totul deplasat la secretariat, invocandu-mi numele intr-o cauza strict personala, inclin sa dau dreptate celor care sustin ca nu trebuie in niciun fel sa ma implic in problemele studentilor. Fiecare trebuie sa raspunda pentru lipsa de interes de care a dat dovada in timpul anului si chiar daca asta inseamna pentru el un dezastru este exclusiv treaba lui sa-si rezolve problema. Asa sa fie ? Din cauza unora care nu stiu sa se poarte trebuie sa denaturam sensul relatiei profesor-student ? Imi cer scuze pe aceasta cale colegilor si personalului din secretariat care au fost expusi injuriilor nemeritate.

  • george  On 28 Septembrie 2011 at 7:50 pm

    Ce spuneti dumeneavoastra despre conducerea unei facultati este o gandire folosita in tarile civilizate unde omul este mai presus de ori ce ,unde un student care isi vede de treaba lui este foarte respectat de profesori dar unde si studentul isi respecta profesorul ,la noi apar probleme inca de la gradinita unde un educator nu poate face observatie unui elev (acesta fiind fiul „lui” sau al „lui”) ,unde mai tarziu in liceu elevul isi ia la palme profesorul , deci noi suntem foarte departe de cea ce vedem si luam ca exemplu din alte tari ,dar la noi in facultate sunt profesori care ne trateaza cu f multa egalitate si respect (si ma uitam la pasiunea domnului Rapiteanu (unul din cei mai temuti profesori ai nostri)care desi enervat de atitudinea acelor 10%din coipii aceia despre care am discutat mai sus intotdeauna a vorbit cu respect extraordinar si a incercat sa nu tina pica pe student ) si ca dumnealui mai sunt f multi profesori care ne trateaza aproape cu egalitate fara a avea acele pretentii de supramarire ,iar prin aceasta atitudine se creaza acea relaxare care duce la un curs interesant , la dorinta studentului de a veni la curs la intelegerea si invatarea mult mai rapida a unui curs ,eu va spun sincer desi cu un liceu de arh in spate si cu sanse reale de a lua la Mincu (cand toti ma impingeau de la spate si chiar radeau de mine cand spuneam ca vreau sa ma duc la Spiru)am ales Spiru pe premiza ca fiind o facultate privata respectul fata de mine va fi mare si pana acum nu am fost dezamagit ( e adevarat ca si prezenta la cursuri am avuto undeva la peste 95%) si sper ca si deacum incolo sa nu fiu dezamagit si sa fac fata cu brio acelor nemiloase schite unde nu pot intelege dece este atat de greu sa iei un 5 (eu unul cred ca e ceva legat de functiuni unde trebuie sa fi extrem de atent acolo cred ca se intampla ceva nu stiu poate cu timpul voi afla) dar pana in momentul de fata sunt f multumit de alegerea facuta si daca as fi pus din nou sa aleg as alege Spiru .

  • arhiprofesor  On 28 Septembrie 2011 at 8:33 pm

    Deci este important ca un profesor sa-si indeplineasca misiunea cu pasiune cum tot atat de important este ca studentul sa aiba un comportament responsabil, mai ales cand vorbim de viitori arhitecti a caror productie va influenta inevitabil viata semenilor lor. Mai mult decat oriunde intr-o facultate de arhitectura lucrurile astea sunt importante. De aceea cred ca cine este responsabil de situatia creata la facultatea noastra ar trebui sa-si ia catrafusele si sa dispara din peisaj: de la ministru, pana la ultimul impostor.

  • nicku  On 30 Septembrie 2011 at 5:05 pm

    Regula conform careia sunt primiti maxim 50 de studenti in anul I este valabila numai la facultatile universitatii Spiru Haret? Adevarul e ca oricum salile erau neincapatoare pentru 800-1000 de studenti cat am fost noi in anul I. :| Ar fi fost necesara o limitare a numarului de studenti dar chiar la 50 mi se pare exagerat.

  • arhiprofesor  On 30 Septembrie 2011 at 10:35 pm

    limita de 50 de studenti este o problema legata strict de facultatea de arhitectura din USH si este rezultatul unor nesincronizari privind reacreditarea facultatii. Este o problema provizorie pana la efectuarea evaluarii de catre ARACIS in vederea reacreditarii care se face periodic. Te rog sa nu mai faci afirmatii neadevarate. Niciodata nu au existat 800-1000 de studenti in anul I. A existat un varf la inscriere in urma cu 3 ani cand s-au inscris 740 studenti. Dintre acestia au facut act de prezenta in anul I numai circa 300 de studenti. In anul urmator au fost inscrisi 343 dintre catre numai 177 au frecventat scoala iar anul trecut au fost inscrisi 207 studenti dintre care au frecventat scoala 130. Scaderea cifrei de scolarizare este un fenomen general, nu este caracteristic facultatii noastre sau USH.- ma refer la facultatile care nu organizeaza examen de admitere.

  • Catrinescu  On 26 Iulie 2012 at 12:33 am

    De ce nu mai este arh.RAPITEANU profesor???????????
    Stiam ca este dintre cei mai buni….facea scoala,facea arhitectura.
    Pacat ca nu mai predau asa valori,adica era exigent,si foarte bun profesional,pacat…..

    • arhiprofesor  On 26 Iulie 2012 at 10:10 am

      Raspunsul este poate dezarmant. Nu stiu ! Cert este ca nu a fost o despartire violenta. Din cate am auzit a fost o decizie unilaterala luata de dl.prof.Stefan Rapiteanu pe motive strict personale. In ceea ce ma priveste eu am considerat ca formula de curs era depasita, punand mult prea mult accentul pe matematica si pe proceduri fara implicarea aptitudinilor intuitive ale studentilor – lucruri pe care i le-am spus fara ocolisuri, chiar cu riscul de a avea un dialog aspru cu dumnealui. Suntem in relatii foarte bune si de aceea nu m-am ferit sa-i spun ce cred. Cred ca are multa treaba in particular si pur si simplu nu a mai fost motivat sa piarda vreema cu acest curs. Problema este ca in urma dumnealui … bate vantul. Pacat ca nu se profita de aceasta „schimbare” pentru a se face un curs modern. Nu are cine sa-l faca !

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: