Cu optionale sau fara

dan_agent4
Resimtim din ce in ce mai acut si mai direct criza financiara si economica ce a cuprins toata tara.
Fara doar si poate este o confruntare intre bine si rau, pe toate planurile – politic, economic, social, moral – afectandu-ne pe toti si toate sistemele de organizare din societatea romaneasca.

Acum se vede cine este cu adevarat competitiv, cine este cladit solid, cine este credibil, cine este autentic. In acelasi timp toate facaturile ies la iveala, toti impostorii se demasca prin actiuni care nu mai au acoperire prin rezultate apreciabile, prin eficienta in raport cu societatea. Este o confruntare dura si nemiloasa cu realitatea, cu adevarul. Din pacate in acest proces nu se aleg insa numai valorile si nu sunt sacrificate numai nonvalorile, atata timp cat societatea noastra este inca grav bolnava, afectata in fiinta ei cea mai profunda de raporturi de forta bazate pe coruptie si ceea ce numea unul din mentorii mei – arh.Nae Petrasincu – complotul mediocritatii.

Facultatea de arhitectura se confrunta, ca orice organizatie ce trebuie sa supravietuiasca acestei perioade extrem de dificile, cu problema optimizarii raportului cheltuieli / rezultate. Suntem in plin proces de imbunatatire a curiculei si a conditiilor de invatamant oferite studentilor, dupa criterii de performanta care nu tin cont de criza ci de ceea ce este impus de alinierea Universitatii la cotele stabilite la nivel european.
Problema nu este desigur simpla, mai ales cand este vorba de o universitate cu multe facultati si nu doresc sa ma pun in pielea patronatului in aceste momente. Nu pot insa sa nu constat cu amaraciune ca unele activitati didactice, apreciate la superlativ de studenti, sunt sacrificate pe altarul eficientei economice, aparent fara o analiza in care acest criteriu al utilitatii prin prisma aprecierii studentilor sa fi fost aprofundata. In aceasta categorie intra in primul rand o serie de cursuri optionale care au fost considerate mai lesne sacrificabile probabil din cauza extrem de complicatei birocratii a modificarii curiculei. Cred cu tarie, si asta a rezultat din studiul pe care l-am facut acum 2 ani in calitate de auditor oficial al facultatii, ca sunt cursuri cu statut de curs obligatoriu care pot lipsi din curicula fara sa afecteze substantial calitatea invatamanatului de arthitectura, cum sunt convins ca acele cursuri optionale care si-au facut intrarea anul trecut, ca urmare a aceluiasi studiu, sunt nu numai utile dar ar putea trece cu succes in categoria cursurilor obligatorii, data fiind importanta lor in structurarea gandirii creatoare a viitorului arhitect.

Cu doza de subiectivitate de care trebuie bineintes tinut cont, doresc sa ma refer aici la cele doua cursuri tinute in anul universitar 2009-2010 de dr.Maria Barbu la anul IV (Semiotica spatiului arhitectural) si anul VI (Poetica arhitecturii) ce s-au inscris in ceea ce constituie deja o traditie a bunei masuri in facultatea noastra – si ma refer aici la cursuri sustinute in trecut sau in prezent de distinsi profesori precum prof.Rebedeu, prof.Caffe sau conf.Ana Maria Hariton. Dealtfel cei doi din urma au fost printre cei care au promovat cele doua cursuri in 2009. Metoda de predare originala si incitanta, mai ales datorita faptului ca lectorul nu este arhitect, avand insa o pregatire teoretica si o deschidere culturala de exceptie, ca scriitor, poet, eseist, cu un doctorat in leadership organizational si studii de istoria si teoria artei, au cucerit repede auditoriul format din studenti cu un background cultural inegal, asa cum ii cunoastem, dar care si-au manifestat o poate nebanuita dorinta de perfectionare de accedere intr-un univers catre care au fost arareori indreptati. Aprecierile elogioase si multumirile pentru satisfactiile intelectuale deosebite ce le-au fost prilejuite de experienta acestor cursuri, au fost exprimate de toti studentii, fara exceptie, la finele cursurilor, lectorul predand decanatului un raport sintetic al acestor aprecieri rezultat din chestionarele completate de studenti.

Anul acesta cele doua cursuri au fost eliminate din curiculum.
Nu sunt singurele.
Neconcordanta intre ceea ce au insemnat aceste cursuri si masura ca ele sa fie eliminate este insa cel putin surprinzatoare. Neexistand o motivatie oficiala, este de presupus ca masura nu are o alta semnificatie decat cea economica si sunt convins ca asa este. Nu doresc deci sa fac interpretari ci doresc inca o data sa aflu care este parerea studentilor si ii invit pe cei care au frecventat aceste cursuri sa-si expuna opiniile, chiar critice – daca sunt.

In acelasi timp, pentru ca sunt convins ca este o pierdere pentru studentii care nu vor beneficia de aceste cursuri, doresc sa aflu daca stundentii din anii IV, V si VI ar fi interesati sa participe la aceste cursuri in afara curiculei, pana la o eventuala recuprindere a lor in programa.

De ce indraznesc sa avansez aceasta idee ? Pentru ca anul trecut studentii din anul VI, entuziasmati de curs si nemultumiti cu faptul ca au beneficiat de numai 4 prelegeri au solicitat lectorului prelungirea cursului. Drept urmare, cu toate ca se intrase deja in perioada de practica, lectorul a sustinut o sedinta de curs suplimentara la care au fost prezenti toti studentii.

Cred ca studentul, ca produs final al efortutilor ce se depun in facultate, trebuie sa constituie in acelasi timp scopul final al acestor eforturi. De aceea consider ca profitul intelectual al studentului trebuie sa constituie unul dintre criteriile fundamentale in evaluarea profitabilitatii unei institutii de invatamant superior.

Anunțuri
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Comentarii

  • Raluca Enache  On 19 Octombrie 2010 at 9:20 pm

    Indraznesc sa spun ca as participa cu mare placere la aceste ore in afara programului universitar,daca ar avea loc. Ca student arhitect inveti sa urmaresti orice informatie in domeniu, fie ea oferita in cadrul facultatii fie nu,participi la conferinte,expozitii,incerci sa inveti orice te poate ajuta in viitor, asa ca orice fel de actiune este binevenita.

  • Horia Drogeanu  On 20 Octombrie 2010 at 10:50 am

    Buna ziua,

    Salut aceasta initiativa generoasa; o initiativa cu greutate. Un curs
    (fie el optional sau nu), care a fost apreciat de catre studentii si care mai presus „i-a fost cerut si un bis” este oricand binevenit.
    Propun crearea unui post in care studentii sa voteze pentru sustinerea acestui curs, astfel se va putea aproxima numarul de participanti. Eu unul as putea sa particip daca aceastea ar fi programate de la ora 9:00 a.m sau seara de la 17:00 p.m in colo.
    Si bineinteles promovarea puternica a acestei initiative printre studentii.

    Va doresc o zi buna.

    • arhiprofesor  On 23 Octombrie 2010 at 9:06 am

      Iti multumesc Horia pentru fidelitate si pentru ideile pozitive cu care intervii de fiecare data.

  • Bogdan  On 26 Octombrie 2010 at 4:24 pm

    Buna ziua!
    Cum se poate ca un profesor de la atelier sa fie schimbat sau ca un student sa fie pus in alta grupa. (ma refer la anul II).

    Multumesc!

    • arhiprofesor  On 27 Octombrie 2010 at 12:42 am

      Este o intrebare ? Un profesor nu ploate fi schimbat, sau mai exact spus un profesor (cadru didactic) repartizat la o grupa nu poate fi schimbat odata facuta repartitia, aceasta repartitie fiind facuta de consiliul facultatii tinand cont de foarte multi factori pe care nu este cazul si nici locul sa-i discutam. Daca sensul intrebarii este altul adica „cum poate un student sa-si schimbe profesorul, adica sa se mute de la grupa profesorului respectiv” atunci raspunsul este altul. In principiu anul acesta s-a stabilit de catre decanat sa se descurajeze migratia studentilor care in anii trecuti devenise o practica fara sfarsit. Insa, in cazuri bine justificate, se pot face exceptii. Cum ? Studentul face o cerere scrisa adresata decanului in care isi expune ratiunile pentru care doreste mutarea si este mai usor de rezolvat o asemenea cerere daca se face un schimb intre studenti. Am rezolvat o asemenea mutare, intr-un caz foarte bine justificat, al unui coleg de-al tau si nu as mai vrea sa trec prin ce am trecut pentru obtine rezolvarea.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: